Wednesday, September 12, 2007

Cel mai mare hotel din estul Europei ridică multe întrebări

Ionut Negoita, unul dintre cei doi proprietari ai megahotelului din Vitan, crede ca e subestimat de competitori si pregateste, netulburat, lansarea celui mai mare hotel din estul Europei. La randul sau, Torbjorn Bodin, directorul viitorului hotel de cinci stele de pe Calea Victoriei, crede ca va bate JW Marriott. O privire in culisele celor doua hoteluri, in plina febra prelansare. Il vezi de departe: 15 etaje din beton, sticla si otel, vizibile pe o raza de cativa kilometri - o constructie uriasa, cu 1.500 de camere, care deocamdata nu are firma, dar care va deveni luna viitoare Rin Grand Hotel. Pentru cine nu stie, e cel mai mare hotel din Capitala, din Romania si din Europa de Est.
RIN GRAND, UN EXPERIMENT NEOBISNUIT. Proiect considerat de multi utopic, Rin Grand va fi inaugurat in octombrie. S-ar putea spune ca e doar un alt hotel de patru stele, daca n-ar iesi in evidenta, chiar inainte de a fi deschis, prin faptul ca are o capacitate de sapte ori mai mare decat media, e situat la periferia Capitalei, lucru neobisnuit pentru un hotel de patru stele, si, mai ales, pentru ca are un proprietar care nu are nici un lant hotelier international in spate si nici experienta in gestionarea unor astfel de proiecte. Mai exact, Rin Grand are 1.500 de camere, e amplasat la capatul cartierului Vitan, iar proprietarii sunt fratii Ionut si Robert Negoita, care mai detin trei hoteluri Confort in Bucuresti (doua langa Aeroportul Otopeni si unul in zona Traian), o companie care dezvolta ansambluri rezidentiale (Domus Stil) si o firma care importa mochete (Pro Confort).
Poate avea succes un hotel atat de mare? Specialistii sunt mai degraba sceptici. Dezvoltarea unor proprietati de foarte mare capacitate, „ne avand la baza un concept coerent si real consolidat din punct de vedere functional si operational si neavand in spate operatori sau experti hotelieri nationali sau internationali, ar putea in duce influente nefaste asupra unei piete inca neconsolidate“, crede Paul Marasoiu, directorul firmei de consultanta hoteliera Peacock Hotels. El este de parere ca, probabil, cu un efort suplimentar si prin bunavointa unor clienti mai putin exigenti, acest viitor megahotel isi va gasi bresa sa pe o piata inca nestructurata – dar un start rezonabil nu e suficient, pentru ca, mai tarziu, va trebui sa faca fata competitiei. Mai ales in conditiile in care, cel putin in Bucuresti, incepe sa devina o regula analizarea unei francize sau a unui contract de management cu un lant hotelier international, inca de la initierea lucrarilor, pentru aproape toate proiectele cu o capacitate de circa o suta de camere.
CATEVA CALCULE. Intrebat de ce a construit un hotel atat de mare, Ionut Negoita zambeste. Nu da un raspuns, ci pune o intrebare: „De ce nu?“. Prefera sa nu comenteze pe marginea motivelor pe care s-a intemeiat planul lui de business, un plan care a presupus o investitie de 50 mil. euro intr-un hotel caruia colegii sai de breasla nu-i dau prea multe sanse de supravietuire. Negoita are calculele lui: e convins de exemplu ca, in conditiile in care o camera la Rin Grand va costa doar 120 de euro, tarif de receptie – adica circa jumatate din tarifele afisate de competitorii sai –, legea cererii si a ofertei este singura care va dicta succesul sau esecul acestui proiect indraznet. „Hotelierii nu se tem de noi si ne subestimeaza pentru ca se uita la celelalte unitati pe care le avem. Acest hotel va fi cu totul altceva“, spune Negoita, care e sigur ca, desi competitorii subestimeaza proiectul, deschiderea Rin Grand Hotel nu este chiar o veste buna pentru ei. Antreprenorul mai are un calcul, care porneste de la o practica de pe piata hoteliera: in anumite perioade sau pentru anumite companii, hotelurile fac oferte speciale de cazare, vanzand camerele si la jumatate din tariful afisat la receptie. Ceea ce inseamna ca, fie si la un tarif de 65 de euro pe noapte, Negoita si-ar acoperi costurile de exploatare, care se ridica, spune el, la 7-15 euro pe camera pe zi la un hotel clasificat la trei-patru stele. Omul de afaceri se bazeaza si pe programul special, Building Management System, pe care l-a cumparat pentru a eficientiza costurile.
In octombrie, el va deschide doar 650 din cele 1.500 de camere si 15 din cele 40 de sali de conferinte, hotelul urmand sa fie terminat si inaugurat oficial in martie 2008. Pentru primul an de functionare, Negoita estimeaza o cifra de afaceri de 6 mil. euro si spera ca pentru al doilea an de operare veniturile sa urce la 10 milioane de euro. O cifra relativ mica, daca tinem cont ca tot 10 milioane de euro a incasat, in 2006, hotelul Crowne Plaza, clasificat, ce-i drept, la cinci stele, dar cu o capacitate de doar 164 de camere.

SALA CU O MIE DE LOCURI. Ionut Negoita se mai bazeaza insa si pe altceva decat pe reglajele pe care si le poate permite la tariful pe camera: in ultimii ani, au crescut atat numarul de turisti straini in Bucuresti, cat si piata de evenimente, ceea ce inseamna ca cele 40 de sali de conferinte de la Rin Grand vor fi un atu major in lupta pentru clienti. Cea mai mare dintre sali are o capacitate de 1.000 de persoane, ceea ce o plaseaza automat pe primul loc in topul celor mai spatioase sali din Bucuresti. Hotelul mai dispune de patru sali cu capacitatea de 360 de locuri si doua pentru 300 de persoane, restul salilor putand gazdui intre 20 si 250 de persoane. In prima faza, hotelul va avea 300 de angajati, urmand ca in final sa aiba circa 700. In plus, hotelul va dispune de baruri si restaurante, cazinou, piscina, centru de fitness si, foarte important, de o parcare supraetajata de 800 de locuri.
Terenul de sapte hectare pe care se intinde hotelul a fost cumparat acum doi ani, cand pretul era de 50 de euro pe metru patrat. Acum, sustine Negoita, terenul valoreaza de zece ori mai mult, asa ca in spatele hotelului au rasarit si 560 de apartamente. Ele vor fi finalizate anul viitor, dar majoritatea sunt deja contractate. Acesta este al treilea ansamblu rezidential al fratilor Negoita, iar firma care dezvolta aceasta afacere, Domus Stil, va inregistra in acest an o cifra de afaceri de 25 mil. euro, de patru ori mai mult decat cele trei hoteluri Confort impreuna. Iar pentru anul viitor, Ionut Negoita pregateste un megaproiect rezidential. Unii sunt de parere ca se lauda, dar el crede ca nu e bine ca-l subestimeaza.

RADISSON SAS VS JW MARRIOTT. Daca Rin Grand e un proiect-experiment, cel de-al doilea hotel care se va deschide pana la sfarsitul anului, Radisson SAS, merge pe o reteta sigura – si nu doar ca pozitionare. Radisson, fostul hotel Bucuresti – amplasat pe Calea Victoriei, in inima Capitalei –, nu va oferi clientilor nicio surpriza. Are 424 de camere – deci va fi cel mare hotel de cinci stele din Capitala – si nu e privit cu scepticism nici macar de competitorii directi.
„Piata hoteliera bucuresteana“, spune Kurt Strohmayer, directorul general al JW Marriott, „se dezvolta intr-un ritm suficient de rapid pentru a absorbi noile investitii“. Deocamdata, JW Marriott este – cu cele 402 camere – cel mai mare hotel de cinci stele din Bucuresti. In decembrie, cand se va deschide Radisson, isi va pierde locul in clasamentul dupa numarul de camere, iar Torbjorn Bodin, directorul general al Radisson – care a venit in noiembrie anul trecut in Romania pentru a pune pe picioare acest proiect –, spune ca se va bate cu Marriott si ca business, estimand deja o cifra de afaceri de 40 mil. euro pentru primul an de functionare. Cifra, spune el, e calculata la un grad de ocupare de 70%, gradul mediu de ocupare al celorlalte hoteluri de cinci stele din Bucuresti. Estimarea e curajoasa: JW Marriott a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 38,5 mil. euro – si un profit de 16 mil. euro – care l-a plasat pe primul loc in topul celor mai rentabile hoteluri din Romania.

Dar JW Marriott a atins aceasta cifra dupa cativa ani de functionare. Asadar, ce il face pe Bodin sa creada ca va ajunge umar la umar cu Marriott? In primul rand pozitionarea, spune el, in al doilea rand cresterea constanta a pietei si a numarului de straini care viziteaza Romania si, nu in ultimul rand, ceea ce el numeste conceptul deosebit al hotelului.

Radisson va avea o sala de conferinte de 500 de locuri si inca 11 sali mai mici, Internet si televizoare cu ecran plat in camere. La asta se adauga un centru de fitness de 2.600 mp – care include o piscina de 22 metri lungime, operata, ca si in cazul JW Marriott, de compania World Class Health Academy. Dar Radisson se lauda cu cateva atuuri care ar putea face diferenta si care, spune Bodin, il vor muta putin din zona de business spre zona de leisure. Va avea, de exemplu, cazinou, piscina exterioara si gradina interioara amenajata in stil japonez – mici detalii care ar trebui sa atraga si turistii sau macar sa-i convinga pe oamenii de afaceri care vin cu treaba, in timpul saptamanii, sa-si petreaca weekendul in Bucuresti.

„Produsul pe care il oferim noi nu are competitie“, spune convins Bodin, care incearca sa rezolve principala problema a hotelurilor de cinci stele: aceea de a-si umple camerele in weekend. Insa Strohmayer, competitorul direct al lui Bodin, are alta parere: camerele de la JW Marriott, crede el, sunt superioare celor de la Radisson. In plus, Strohmayer a planificat deja redecorarea apartamentelor si montarea de televizoare cu ecran plat in toate camerele. Si mai mult, din cei 1.750 de oaspeti pe care ii deserveste JW Marriott pe zi, o parte vin doar ca sa bea o cafea sau sa manance intr-unul din restaurantele hotelului – ceea ce inseamna venituri substantiale din alte surse.

PRIMELE REZERVARI. Torbjorn Bodin spune ca a primit deja cereri de rezervari pentru luna decembrie, majoritatea venite prin sistemul international de rezervari al Radisson, si e optimist si in privinta pietei de evenimente, sperand ca acestea ii va aduce, impreuna cu sectorul food&beverage, circa 45% din venituri. In plus, spera ca macar o parte din participantii la reuniunea NATO, care va avea loc anul viitor in aprilie, sa se cazeze la Radisson. Cat despre tariful pe camera, Bodin se limiteaza sa spuna ca se va mentine la acelasi nivel cu competitia. Ce inseamna asta? La JW Marriott, de exemplu, o camera dubla variaza intre 800 si 1.200 de lei pe noapte, in functie de perioada. Dar cum tarifele sunt dictate de cerere si oferta, se poate deduce ca ele sunt atat de ridicate pentru ca oferta este mica in comparatie cu cererea: tarifele practicate de hotelierii din Bucuresti sunt cu circa 30% mai mari decat cele din Budapesta sau Praga. Deci este loc suficient pe piata pentru hoteluri noi.

Sursa: http://www.moneyexpress.ro/

No comments:

Si Deus nobiscum, quis contra nos?
Îndrăzneşte să cunoşti!
Ducit Amor Patriae
Tot ceea ce este necesar ca răul să triumfe este ca oamenii buni să stea cu mâinile în sân.
(Edmund Burke)
Încearcă să nu fii un om de succes, ci un om de valoare! (Albert Einstein)
Nu voi fi un om obişnuit pentru că am dreptul să fiu extraordinar. (Peter O`Toole)
Modestia este, faţă de merit, ceea ce este umbra pentru figurile dintr-un tablou: îi dau forţă şi relief. (La Bruyere)
Maestru este numai acela care este dăruit cu harul de a învăţa pe alţii. Cu adevărat maestru este numai cel care, având el însuşi multă bogăţie sufletească, ştie să dea tot, ştiinţă, pricepere şi suflet, fără intenţii preconcepute şi fără să aştepte nimic în schimb. (Octavian Fodor)

Talent hits a target no one else can hit, genius hits a target no one else can see. (Schopenhauer)
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit. (Aristotle)