Wednesday, June 8, 2011

Mai știe cineva ce e «aia» o strategie?

Universitate: sute de maşini, blocaj, salariul minim - 600 de lei, benzina - 6 lei. Domn prezentabil, 1,85, 100 de kg, mâna întinsă: Vă rog, sunt neputincios, sunt bolnav. Ofertă: Hai la mine la ţară să munceşti câmpul pentru 50 de lei pe zi, plus băutură şi mâncare. Răspuns: Mi-e lene, îmi dă primăria ajutor 200 de lei pe lună.

Ţara unde amfiteatrul din parcul Bazilescu e lăsat să moară, în timp ce bordurile se schimbă de două ori pe an, pe trotuarul apropiat. Ce profit ar putea să aducă o clădire atât de veche şi părăginită? România: un milion de hectare nelucrate... importăm 70% din alimente; sute de mii de hectare de pădure tăiate, vândute la kilogram... importăm mobilă de lux.

România, ţara „prostituatelor“ virgine: toţi sunt vinovaţi, niciunul condamnat.

Portul Constanţa: mascaţi (dar nu din cauza frigului iernii); vapoare; secretar de stat încătuşat... deputat cu drepturi; economie neagră... economia gri este deja morală. Fericiţi cei „atotcunoscători“, căci a lor este România, pentru că cei deştepţi pleacă.

Program european... fonduri - sute de mii de euro „investite“ într-un spital; două săptămâni mai târziu, spitalul se închide. Acum 20 de ani veneam cu trenul de la Oradea la Bucureşti în 10 ore; acum, ajung în 13 ore (dacă am noroc). Am auzit din „surse“ că din cauza crizei mondiale noi o ducem greu, dar alţii... destul de bine.

Noi am construit 7 km de autostradă într-un an, alţii au construit 2.000 de km în 365 de zile.

Două poduri care nu mai există: unul între Bucureşti şi Giurgiu, iar altul între Braşov şi Sibiu. Ca urmare, de la Bucureşti la Giurgiu ocoleşti cu trenul pe la Roşiori de Vede: trei ore în plus de admirat țara. Trenul de la Braşov la Sibiu merge pe la Mediaş - Copşa Mică: de două ori mai mult timp decât înainte de dezafectarea podului.

Ora 4 dimineaţa. Mama se trezeşte să facă pacheţelele de mâncare. Tatăl pleacă la muncă, copiii se trezesc şi pleacă la şcoală. Eminenţi... trec anii... târg de joburi... Universitatea din Cambridge; forţă de muncă gratuită pentru țări „inspirate“. Nu există reglementări decât pentru cei puternici în privinţa utililzării forţei de muncă. Afară este soare. România e minunată. Văd munţii, marea este aproape, prietenii sunt alături de mine, sună telefonul şi firma de telefonie mobilă îmi spune că trebuie să plătesc factura. Un mizilic: 300 de lei! Claxoane, un Maybach... mi-am adus aminte: trebuie să plătesc impozitul pe venit.

Bombardamente în Libia; îmi reamintesc: tata trăieşte, are 84 de ani şi este important să-l vizitez.

Au trecut sărbătorile de primăvară. Românii din Spania şi din Italia şi-au văzut părinţii. Parlamentul României „duduie“. Legi pe bandă rulantă. Sufletul României este împrăştiat în toată lumea şi răstignit acasă. M-am trezit din somn. Am crezut că visez, dar mi-am dat seama că e realitate. Oamenii respiră în continuare.

În Libia, bombardamentele continuă, cursul euro-dolar nu mai ascultă de nicio regulă, vântul bate. Azi am avut noroc, a fost ploaie fără grindină.

În România, dacă plouă nu murim de foame, ca să amintesc teza despre inflaţie a lui Isărescu. Trăiesc în ţara lui Caragiale, a lui Tristan Tzara, a lui Urmuz şi a lui Cioran. Cât o să mai dureze holocaustul ăsta intelectual? Mai ştie cineva ce este o strategie (măcar de afaceri, dacă nu de ţară)?

PAUL MARINESCU este prof. univ. dr. la Universitatea din București

No comments:

Si Deus nobiscum, quis contra nos?
Îndrăzneşte să cunoşti!
Ducit Amor Patriae
Tot ceea ce este necesar ca răul să triumfe este ca oamenii buni să stea cu mâinile în sân.
(Edmund Burke)
Încearcă să nu fii un om de succes, ci un om de valoare! (Albert Einstein)
Nu voi fi un om obişnuit pentru că am dreptul să fiu extraordinar. (Peter O`Toole)
Modestia este, faţă de merit, ceea ce este umbra pentru figurile dintr-un tablou: îi dau forţă şi relief. (La Bruyere)
Maestru este numai acela care este dăruit cu harul de a învăţa pe alţii. Cu adevărat maestru este numai cel care, având el însuşi multă bogăţie sufletească, ştie să dea tot, ştiinţă, pricepere şi suflet, fără intenţii preconcepute şi fără să aştepte nimic în schimb. (Octavian Fodor)

Talent hits a target no one else can hit, genius hits a target no one else can see. (Schopenhauer)
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit. (Aristotle)